WSTĘP
WebQuest "Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem" przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum. Będzie realizowany na lekcjach informatyki.Zapraszam do zapoznania się WebQuestem.
Życzę miłej pracy,
Anna Bryk
ZADANIE
Sformułujcie zasady bezpiecznej, mądrej, kulturalnej i zgodnej z prawem pracy przy użyciu komputera. Swoje zasady przedstawcie w atrakcyjnej formie opracowania, np.: w edytorze graficznym. Przygotujcie wystąpienie publiczne, w którym wykorzystacie zdobytą wiedzę i przygotowane materiały. PROCESY
Proszę dobrać się parami i opracować następujące tematy wykorzystując podane źródła lub materiały własne. Każdy zespół musi posiadać lidera, który odpowiada za pracę całego zespołu. Lider wypowiada się na forum klasy.
- Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem.
- Zgodne z prawem wykorzystanie komputera i programów komputerowych.
- Bezpieczeństwo w Internecie.
- Zachowanie się w Internecie, tzw. n-etykieta.
- Wyszukaniem informacji na podany temat, korzystając z podanych oraz źródeł własnych.
- Wspólnym sformułowaniem zasad.
- Stworzeniem wybranej formy opracowania, np.: opis tematu w edytorze tekstu czy plakatu
- Przygotowaniem wystąpienia publicznego
- Zaprezentowaniem wykonanych zadań na forum klasy
Źródła
Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem:
http://mrostkow.oeiizk.waw.pl/bhp.ppthttp://mroozeinformatyka.blogspot.com/2011/09/bhp-przy-komputerze.html
http://www.ciop.pl/11221.html#3
http://klub.chip.pl/lipka/praktyczne/zdrowie.htm
Zgodne z prawem wykorzystanie komputera i programów komputerowych:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przest%C4%99pczo%C5%9B%C4%87_komputerowahttp://lexplay.pl/artykul/prawo_autorskie/piractwo_komputerowe
http://www.qnt.pl/strefa-wiedzy/jak-korzystac-z-programow-zgodnie-z-prawem
http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/
Bezpieczeństwo w Internecie:
http://www.panoptykon.org/content/jak-bezpiecznie-i-wiadomie-korzysta-z-internetu-dowiedzcie-si http://www.nhef.pl/edukacja/nowemedia/bezpieczenstwo-w-internecie.php
http://www.tp.pl/prt/pl/tpcert/bezpieczenstwo/zagrozenia
http://www.upc.pl/internet/bezpieczenstwo-w-sieci/
http://helpline.org.pl/dowiedz-sie
http://www.saferinternet.pl/images/stories/raport_filtrowanie.pdf
Zachowanie się w Internecie, tzw. n-etykieta:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Netykietahttp://www.bezpiecznyinternet.org/netykieta.html
http://netykieta.pl/
http://netykieta.prv.pl/
Kryteria oceny
Zadania
|
Początkowe
1 punkt
|
Rozwinięte
2 punkty
|
Zaawansowane
3 punkty
|
Wzorowe
4 punkty
|
Razem
|
Wyszukanie informacji
|
Wyszukane informacje dotyczące wybranego zagadnienia są niepełne.
Uczniowie korzystali tylko z jednego podanego źródła.
|
Wyszukane informacje dotyczące zagadnienia są wystarczające.
Uczniowie korzystali z kilku podanych źródeł.
|
Wyszukane informacje dotyczące zagadnienia są pełne. Uczniowie korzystali z wielu źródeł informacji: podanych i własnych.
|
Informacje dotyczące zagadnienia są pełne. Uczniowie
korzystali z wielu źródeł informacji: podanych i własnych, podając źródła informacji.
|
1-4
|
Sformułowanie zasad
|
Zasady są sformułowane w nieczytelny sposób, brakuje wielu ważnych zasad, występują błędy merytoryczne.
|
Zasady są sformułowane poprawnie ale zawierają wiele zbędnych, mało ważnych informacji, brak najważniejszych zasad.
|
Uwzględnione są najważniejsze zasady w poprawnej formie.
|
Pełne i poprawne sformułowanie zasad dotyczących analizowanego zagadnienia podane w atrakcyjnej postaci.
|
1-4
|
Forma przedstawienia zasad np.: plakat, gazetka, publikacja w edytorze Word, itp.
|
Występuje mała czytelność i staranność wykonania pracy, występują liczne błędy np. ortograficzne.
|
Właściwie zilustrowane informacje, czytelny przekaz, poprawne wykonanie, zdarzają się błędy.
|
Właściwie zilustrowane informacje, czytelny przekaz, poprawne i staranne wykonanie, bez błędów.
|
Profesjonalnie zilustrowane informacje, ciekawa forma, estetyczne i pomysłowe wykonanie pracy, poprawność ortograficzna.
|
1-4
|
Wystąpienie publiczne
|
Prezenterzy gubią się w swoich rolach, nie wiedzą, co mają powiedzieć, wymagają podpowiedzi.
|
Prezenterzy występują w dość poprawny sposób ale niesamodzielnie, np. korzystając z wsparcia nauczyciela, kolegów lub notatek. Występują potknięcia. Brak płynności w prezentowaniu.
|
Prezenterzy występują poprawnie, samodzielnie, płynnie, sporadycznie korzystając z notatek.
|
Wystąpienie przygotowane jest w ciekawej formie, prezenterzy występują samodzielnie bez wsparcia notatek wzbudzając zainteresowanie publiczności
|
1-4
|
Współpraca w grupie
|
Bardzo małe zaangażowanie poszczególnych członków w pracę.
|
Praca indywidualna, małe zaangażowanie w pracę grupową.
|
Dobra organizacja pracy, widoczne współdziałanie w grupie.
|
Doskonała współpraca całej grupy, duże zaangażowanie wszystkich członków grupy.
|
1-4
|
Ocena końcowa jest sumą zdobytych punktów.
Możecie zdobyć maksymalnie 20 punktów.
20-19 pkt. - ocena celująca (6)
18-16 pkt. - ocena bardzo dobra (5)
15-12 pkt. - ocena dobra (4)
11-7 pkt. - ocena dostateczna (3)
6 pkt. i poniżej - ocena dopuszczająca (2)
|