Zagadnienia
do pracy klasowej J miłej nauki
I Prehistoria
1. Ramy czasowe i epoki prehistoryczne –
podać czas, wymienić epoki.
2. Pierwsze dzieła sztuki w paleolicie
(petroglify, kamienne figurki „Wenus”, malowidła na ścianach w Lascaux i Altamirze).
3. Tematyka dzieł naskalnych – wymienić.
4. Sztuka neolitu (ceramika, megality:
kurhany, dolmeny, cykolity, kromlechy – rozpoznawać na zdjęciach).
5. Sztuka epoki brązu (narzędzia, broń,
ozdoby – omówić w kontekście wynalezienia koła).
II
Sztuka starożytnego Egiptu – czyli skarby Nilu
1. Ramy czasowe, położenie państwa
egipskiego.
2. Wierzenia starożytnych Egipcjan (faraon,
kult zmarłych, mumie, sarkofagi).
3. Dzieła architektury starożytnego Egiptu:
- · mastaba (budowa)
- · piramida schodkowa Dżesera w Sakkarze
- · piramidy w Gizie
- · świątynia Hatszepsut
- · Świątynia w Abu Simbel (złota maska Tutenchamona)
4. Rzeźba egipska
- · posągi (Wielki Sfinks, aleja sfinksów w świątyni Hatszepsut)
- · płaskorzeźby
- · reliefy
- · kanon rzeźby egipskiej (przedstawianie władców jako osoby młode, idące lub siedzące na tronie, ich ręce miały być ułożone na kolanach, głowa skierowana na wprost, jedna noga wysunięta do przodu, na głowie korona, faraona cechował najwyższy wzrost)
5. Malarstwo egipskie (gdzie: starożytne
egipskie malowidła możemy zobaczyć na ścianach: grobowców, świątyń, domostw oraz
na: papirusie, i naczyniach – i omówić tematykę).
6. Pismo
Egipcjan (Hieroglify – „rzeźbione święte litery”, piktogramy (obrazki ryte w skale),
później zamieniły się w znaki pisma – ideogramy wyrażające konkretne
pojęcia).
III U podnóża Akropolu – sztuka starożytnej Grecji
1. Ramy
czasowe, położenie starożytnej Grecji, wierzenia
2. Kolebka
kultury greckiej (kultura kreteńska: pałac króla Minosa w Knossos, Mykeny)
3.
Architektura grecka
· świątynie
(umieć wyjaśnić lub zaznaczyć na rysunki:
megaron, naos, krepidoma, kolumnada, belkowanie, fryz, tympanon,
kariatyda, Partenon – świątynia Ateny na Akropolu – rozpoznać na zdjęciu,
porządki architektury greckiej – rozpoznać i opisać)
· teatr
grecki – gdzie i jak budowano,
· czym
były: stadiony, hipodromy i gimnazjony
4. Rzeźba grecka
· z
czego tworzono, materiał,
· gdzie
odnajdziemy rzeźbę (posagi – monumenty, płaskorzeźby),
· słynni
greccy rzeźbiarze i ich dzieła (Fidiasz, Poliklet, Myron),
· na
czym polegała zasada kontrapostu,
· kanon
greckiej rzeźby,
· co
to jest styl mokrych szat?
· rozpoznać
słynne dzieła: Wenus z Milo, Grupa
Laokoona, Nike zawiązująca sandał,
5. Malarstwo
greckie
· ceramika
wazowa
o malarstwo
czerwonofigurowe
o malarstwo
czarnofigurowe
o tematyka
IV Sztuka starożytnego Rzymu
1. Ramy
czasowe, położenie starożytnego państwa Rzym
2.
Architektura rzymska
- · osiągnięcie architektów rzymskich (rotunda, kopuła)
- · Panteon
- · Miasto rzymskie – wygląd, zabudowa
- · Forum Romanum
- · Bazylika
- · Termy rzymskie
- · Teatr rzymski (Koloseum)
- · Akwedukty
- · Łuki triumfalne
- · Jak wyglądał dom bogatego Rzymianina?
- · Kopie rzeźb greckich
- · Nowość w rzeźbie – rzeźba realistyczna
- · Pomniki konne
4. Malarstwo
rzymskie na przykładzie miasta Pompeje