piątek, 2 listopada 2018

Plastyka - zagadnienia na pracę klasową


Zagadnienia do pracy klasowej                  J miłej nauki

I  Prehistoria
1. Ramy czasowe i epoki prehistoryczne – podać czas, wymienić epoki.
2. Pierwsze dzieła sztuki w paleolicie (petroglify, kamienne figurki „Wenus”, malowidła na ścianach w Lascaux i Altamirze).
3. Tematyka dzieł naskalnych – wymienić.
4. Sztuka neolitu (ceramika, megality: kurhany, dolmeny, cykolity, kromlechy – rozpoznawać na zdjęciach).
5. Sztuka epoki brązu (narzędzia, broń, ozdoby – omówić w kontekście wynalezienia koła).

II Sztuka starożytnego Egiptu – czyli skarby Nilu
1. Ramy czasowe, położenie państwa egipskiego.
2. Wierzenia starożytnych Egipcjan (faraon, kult zmarłych, mumie, sarkofagi).
3. Dzieła architektury starożytnego Egiptu:
  • ·       mastaba (budowa)
  • ·       piramida schodkowa Dżesera w Sakkarze
  • ·       piramidy w Gizie
  • ·       świątynia Hatszepsut
  • ·       Świątynia w Abu Simbel (złota maska Tutenchamona)

4. Rzeźba egipska
  • ·       posągi (Wielki Sfinks, aleja sfinksów w świątyni Hatszepsut)
  • ·       płaskorzeźby
  • ·       reliefy
  • ·       kanon rzeźby egipskiej (przedstawianie władców jako osoby młode, idące lub siedzące na tronie, ich ręce miały być ułożone na kolanach, głowa skierowana na wprost, jedna noga wysunięta do przodu, na głowie korona, faraona cechował najwyższy wzrost)

5. Malarstwo egipskie (gdzie: starożytne egipskie malowidła możemy zobaczyć na ścianach: grobowców, świątyń, domostw oraz na: papirusie, i naczyniach – i omówić tematykę).
6. Pismo Egipcjan (Hieroglify – „rzeźbione święte litery”,  piktogramy (obrazki ryte w skale), później zamieniły się w znaki pisma – ideogramy wyrażające konkretne pojęcia).

III U podnóża Akropolu – sztuka starożytnej Grecji
1. Ramy czasowe, położenie starożytnej Grecji, wierzenia
2. Kolebka kultury greckiej (kultura kreteńska: pałac króla Minosa w Knossos, Mykeny)
3. Architektura grecka
·       świątynie (umieć wyjaśnić lub zaznaczyć na rysunki:  megaron, naos, krepidoma, kolumnada, belkowanie, fryz, tympanon, kariatyda, Partenon – świątynia Ateny na Akropolu – rozpoznać na zdjęciu, porządki architektury greckiej – rozpoznać i opisać)
·       teatr grecki – gdzie i jak budowano,
·       czym były: stadiony, hipodromy i gimnazjony
4. Rzeźba grecka
·       z czego tworzono, materiał,
·       gdzie odnajdziemy rzeźbę (posagi – monumenty, płaskorzeźby),
·       słynni greccy rzeźbiarze i ich dzieła (Fidiasz, Poliklet, Myron),
·       na czym polegała zasada kontrapostu,
·       kanon greckiej rzeźby,
·       co to jest styl mokrych szat?
·       rozpoznać słynne dzieła: Wenus z Milo, Grupa Laokoona, Nike zawiązująca sandał,
5. Malarstwo greckie
·       ceramika wazowa
o   malarstwo czerwonofigurowe
o   malarstwo czarnofigurowe
o   tematyka

IV Sztuka starożytnego Rzymu
1. Ramy czasowe, położenie starożytnego państwa Rzym
2. Architektura rzymska
  • ·       osiągnięcie architektów rzymskich (rotunda, kopuła)
  • ·       Panteon
  • ·       Miasto rzymskie – wygląd, zabudowa
  • ·       Forum Romanum
  • ·       Bazylika
  • ·       Termy rzymskie
  • ·       Teatr rzymski (Koloseum)
  • ·       Akwedukty
  • ·       Łuki triumfalne
  • ·       Jak wyglądał dom bogatego Rzymianina?
3. Rzeźba rzymska
  • ·       Kopie rzeźb greckich
  • ·       Nowość w rzeźbie – rzeźba realistyczna
  • ·       Pomniki konne

4. Malarstwo rzymskie na przykładzie miasta Pompeje